Thursday, December 31, 2009

Kisah Bertanya Pada Ahli Hikmah

LILLAHI TAA'LA.....
BISMILLAHIRAHMANIRAHIM...

ASSALAMUALAIKUM...


Panas gurun pasir seakan membakar ubun-ubun, ketika seorang pemuda bernama Fulan melangkah tanpa kenal penat lelah. Telah berpuluh kilometer jarak yang dia tempuhi, namun semangatnya tak jua meluntur,demi mengikuti jejak seorang Ahli Hikmah.Ada sesuatu yang begitu menganggu hati si Fulan,dan ia berharap Ahli Hikmah itu dapat memberikan jawapan pada semua pertanyaannya.




“Wahai, Ahli Hikmah yang dimuliakan Allah! Telah begitu jauh jarak yang kutempuhi untuk
mencarimu.Rupanya, di tempat inilah Allah berkenan mempertemukan kita,” kata si Fulan
penuh kelegaan.Ahli Hikmah yang sedang berisitirahat di bawah pohon kurma tertegun.




“Wahai, Pemuda! Siapakah engkau ini ? Ada keperluan apa kau mencariku ?” tanyanya heran.
Si Fulan duduk bersila di hadapannya. “Aku adalah si Fulan. Telah berbilang masa aku mencarimu,demi mendapatkan jawapan atas pertanyaan-pertanyaanku. Aku ingin mendapatkan ilmu yang telah diberikan Allah padamu,” jawab si Fulan santun.
“Semoga Allah menerima jerih payahmu itu sebagai pahala wahai, Fulan. Apakah gerangan yang ingin kau tanyakan ?” tanya Ahli Hikmah itu ramah.Si Fulan terdiam sejenak.




“Ceritakanlah padaku tentang LANGIT, dan apakah yang lebih berat darinya.”
Ahli Hikmah itu mengangguk. “Ketahuilah, Fulan. Bahwa KEBOHONGAN yang dilakukan oleh
orang-orang suci adalah lebih berat daripada langit.”



“Lalu ceritakanlah tentang BUMI, dan apa yang lebih luas darinya,” pinta si Fulan lagi
bersemangat.“Sesungguhnya, KEBENARAN adalah lebih luas daripada bumi,” jawab si Ahli Hikmah pula.




“Dan ceritakanlah tentang BATU, serta apa yang lebih keras darinya.”“HATI orang kafir jauh lebih keras daripada batu wahai, Fulan.”



“Lalu, apakah yang lebih panas dari API wahai, Ahli Hikmah ?”“Sungguh KERAKUSAN lebih panas daripada api.”




“Ceritakanlah pula tentang ZAMZAHIR, dan apa yang lebih dingin darinya.” “Wahai, Fulan. Ketika kau sangat butuh pada orang yang kau cintai, tapi kau DIACUHKAN, maka itu jauh lebih dingin daripada zamzahir.”




“Alangkah engkau sangat bijak wahai, Ahli Hikmah. Tapi ceritakanlah padaku tentang LAUT, dan apa yang lebih kaya darinya.”
“Ketahuilah, hati yang selalu QONA’AH jauh lebih kaya daripada laut dan segala isinya.”




“Orang yang suka menghasut, lalu perkara itu terbongkar di depan orang ramai, maka ia
dipandang jauh lebih hina".
Si Fulan pun terdiam sejenak sambil menarik nafas panjang.
“Sungguh Allah telah menganugerahkan kemuliaan dan ilmu yang tinggi padamu wahai, Ahli Hikmah. Kini hatiku terasa tenang karena telah mendapatkan apa yang kucari selama ini,” kata si Fulan kemudian. “Jika demikian, engkau boleh kembali ke kampung halamanmu,” kata si Ahli Hikmah sambil tersenyum.
“Tidak, aku tak kan pergi ! Sungguh setelah mendengar semua jawabanmu, aku tidak akan
meninggalkanmu lagi. Sampai semua ilmu yang kau miliki kau bagikan padaku,” jawab si Fulan
mantap. Si Ahli Hikmah tertegun melihat kekukuhan hati pemuda itu. Ia pun tak kuasa menolak.Maka sejak itu jadilah si Fulan sebagai pengikut setianya hingga masa yang tak ditentukan.



(*) Catatan: Zamzahir = Air yang sangat dingin



Segala sifat dan perkara yang baik dari diri ini datangnya dari ALLAH SUBHANAHUWATAA'LA...
Dan,segala yang buruk datangnya dari diri ini.


Wassalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.....



Sumber: sYok.Org

Tuesday, December 22, 2009

LOBAK,TELUR DAN KOPI dengan hidup kita???

Seorang anak mengeluh pada ayahnya mengenai kehidupannya dan menanyakan mengapa hidup ini terasa begitu sukar dan menyakitkan baginya. Ia tidak tahu bagaimana menghadapinya dan hampir menyerah kalah dalam kehdupan. Ia sudah letih untuk berjuang. Sepertinya setiap kali satu masalah selesai, timbul masalah baru.

Ayahnya, seorang tukang masak, membawanya ke dapur. Ia mengisi 3 periuk dengan air dan menaruhnya di atas api. Setelah air di ketigatiga periuk2 tersebut mendidih. Ia menaruh lobak merah di dalam periuk pertama, telur diperiuk kedua dan ia menaruh serbuk kopi di periuk terakhir. Ia membiarkannya mendidih tanpa berkata-kata. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar, memikirkan apa yang sedang dikerjakan oleh ayahnya.

Setelah 20 minit, si ayah mematikan api. Ia menyisihkan lobak dan menaruhnya dimangkuk, mengangkat telur dan meletakkannya di mangkuk yang lain, dan menuangkan kopi di mangkuk lainnya. Lalu ia bertanya kepada anaknya, "Apa yang kau lihat, nak?" "Lobak, telur, dan kopi" jawab si anak.

Ayahnya mengajaknya mendekati mangkuk dan memintanya merasakan lobak itu. Ia melakukannya dan merasakan bahawa lobak itu terasa enak. Ayahnya lalu memintanya mengambil telur dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya, ia mendapati sebuah telur rebus yang mengeras. Terakhir, ayahnya memintanya untuk mencicipi kopi. Ia tersenyum ketika mencicipi kopi dengan aromanya yang khas.

Setelah itu, si anak bertanya, "Apa erti semua ini, Ayah?" Ayahnya menerangkan bahawa ketiganya telah menghadapi kesulitan yang sama, perebusan, tetapi masingmasing menunjukkan reaksi yang berbeda. Lobak sebelum direbus kuat, keras dan sukar dipatahkan. Tetapi setelah direbus, lobak menjadi lembut dan lunak. Telur sebelumnya mudah pecah. Cangkerang tipisnya melindungi isinya yang berupa cairan. Tetapi setelah direbus, isinya menjadi keras. Serbuk kopi mengalami perubahan yang unik. Setelah berada di dalam rebusan air, serbuk kopi merubah air tersebut.

"Kamu termasuk yang mana?," tanya ayahnya. "Air panas yang mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang bakal kamu lalui...Ketika kesukaran dan kesulitan
mendatangimu, bagaimana kau menghadapinya? Apakah kamu lobak, telur atau kopi?"

Untuk renungan bersama.........


Bagaimana dengan anda?

Apakah anda adalah lobak yang kelihatannya keras, tapi dengan adanya penderitaan dan kesulitan, kamu menyerah, menjadi lembut dan kehilangan kekuatanmu.

Atau... Apakah kamu adalah telur, yang awalnya memiliki hati lembut, dengan jiwa yang dinamis? Namun setelah adanya kematian, patah hati, perceraian
atau kegagalan menjadi keras dan kaku. Dari luar kelihatan sama, tetapi apakah kamu menjadi pahit dan keras dengan jiwa dan hati yang kaku?

Ataukah kamu adalah serbuk kopi? Serbuk kopi merubah air panas, sesuatu yang menimbulkan kesakitan, untuk mencapai rasanya yang maksimal pada suhu 100darjah Celcius. Ketika air mencapai suhu terpanas, kopi terasa semakin nikmat. Jika kamu seperti serbuk kopi, ketika keadaan menjadi semakin buruk, kamu akan menjadi semakin baik dan membuat keadaan di sekitarmu juga menjadi semakin baik.

wallahua'lam


sumber: sYok.Org

Sunday, December 20, 2009

Kisah hidup seorang Guru BM

Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.
Cikgu: (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat ke?
Murid-murid: Selamat pagi, petang dan malam, cikgu!
Cikgu: Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.
Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu!
Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?
Murid-murid: Faham, cikgu!
Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.
Murid-murid: (senyap)

Cikgu: Pandai!
Murid-murid: Bodoh!

Cikgu: Tinggi!
Murid-murid: Rendah!

Cikgu: Jauh!
Murid-murid: Dekat!

Cikgu: Keadilan!
Murid-murid: UMNO!

Cikgu: Salah!
Murid-murid: Betul!

Cikgu: Bodoh!
Murid-murid: Pandai!

Cikgu: Bukan!
Murid-murid: Ya!

Cikgu: Oh Tuhan!
Murid-murid: Oh Hamba!

Cikgu: Dengar ini!
Murid-murid: Dengar itu!

Cikgu: Diam!
Murid-murid: Bising!

Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh!
Murid-murid: Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu: Mati aku!
Murid-murid: Hidup kami!

Cikgu: Rotan baru tau!
Murid-murid: Akar lama tak tau!

Cikgu: Malas aku ajar kamu!
Murid-murid: Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu: Kamu gila!
Murid-murid: Kami siuman!

Cikgu: Cukup! Cukup!
Murid-murid: Kurang! Kurang!

Cikgu: Sudah! Sudah!
Murid-murid: Belum! Belum!

Cikgu: Mengapa kamu semua bodoh sangat?
Murid-murid: Kenapa kami pandai sangat?

Cikgu: Oh! Melawan!
Murid-murid: Oh! Mengalah!

Cikgu: Kurang ajar!
Murid-murid: Cukup ajar!

Cikgu: Habis aku!
Murid-murid: Kekal kami!

Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis!
Murid-murid: K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu: Sudah, bodoh!
Murid-murid: Belum, pandai!

Cikgu: Berdiri!
Murid-murid: Duduk!

Cikgu: Saya kata UMNO salah!
Murid-murid: Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu: Bangang kamu ni!
Murid-murid: Cerdik kami tu!

Cikgu: Rosak!
Murid-murid: Baik!

Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini!
Murid-murid: Kami semua dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu: (senyap dan mengambil buku-bukunya keluar)



SUMBER : sYok.Org

Thursday, December 17, 2009

ARAHAN RASULULLAH TENTANG MAKANAN DAN MINUMAN YANG LALAT JATUH DI DALAMNYA.

Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya :

“ Apabila ada lalat jatuh ke dalam hidanganmu , hendaklah kau tenggelamkan lalat itu ke dalam hidangan itu ( sebelum di angkat ) . Kerana pada salah satu sayap lalat itu mengandungi penyakit dan pada sayap lain mengandungi ubat penawar “.

Dalam hadis lain disebutkan mafhumnya:

“ Pada salah satu sayap lalat itu mengandungi racun dan pada sayap lain ada ubat penawar. Oleh kerana apabila lalat itu jatuh ke dalam makanan , maka hendaklah engkau menenggelamkannya. Kerana dengan demikian beerti mendahulukan racun dan mengakhirkan ubat penawar ( racun hilang akibat ubat penawar) “

Kesimpulan dari mafhum hadis di atas adalah :

  1. Perintah membunuh binatang lalat tersebut. Kerana dengan menenggelamkannya ke dalam air atau makanan , sudah tetentu lalat itu mati. Lebih –lebih lagi apabila makanan atau air itu panas.
  2. Masalah Fekah : lalat yang jatuh ke dalam makanan atau air , tidak menajiskan. Termasuk juga binatang yang darahnya tidak mengalir seperti : lebah tebuan , labah – labah dan lain – lain.
  3. Masalah perubatan dalam hadis di atas terkandung dalam kalimat ‘famluquuhu’ ( tenggelamkanlah) yang gunannya untuk mengeluarkan ubat penawar racun yang terlebih dahulu keluar sebaik sahaja lalat jatuh ke dalam air atau makanan.

Lalat mengandungi virus penyakit yang terdapat pada sengatnya (senjatanya). Bila lalat itu jatuh pada makanan atau minuman , senjata it terus mengeluarkan racun penyakit. Rasulullah menyuruh menenggelamkan lalt itu sama sekali , agar ubat penawar yang diciptakan oleh Allah pada salah satu sayapnya boleh keluar dan membasmi virus penyakit tadi.

Tuesday, December 8, 2009

PERUBATAN CARA RASULULLAH S.A.W

Inilah contoh mengubat jasmani dengan menghilangkan setiap benda – benda pada badan yang menyebabkan penyakit.

Ada beberapa perkara pada tubuh manusia yang bila ditahan atau tidak dilepaskan pada masa yang perlu boleh menimbulkan penyakit. Di antara benda – benda itu ialah :-

  1. Darah

Apabila darah itu kotor atau berlebihan.

  1. Air Mani

Apabila nafsunya sudah memuncak.

  1. Air kencing.

Apabila sampai masanya untuk kencing.

  1. Buang air besar.

Apabila telah sampai masanya untuk buang air besar.

  1. Kentut.

Apabila terasa hendak kentut.

  1. Muntah.

Apabila terasa hendak muntah.

  1. Bersin.

Apabila terasa hendak bersin.

  1. Hingus.

Apabila terasa hendak keluar hingus.

  1. Mengantuk.

Apabila rasa mengantuk.

  1. Lapar.

Apabila terasa lapar.

  1. Dahaga.

Apabila terasa dahaga dan lain-lain.

Semua perkara di atas mesti dilepaskan atau dihilangkan pada masa tertentu , kalau tidak ianya akan menyebabkan sesuatu penyakit.

Saturday, December 5, 2009

Makkah

BUDAK KENIT

CUBA LIHAT VIDEO NIE...


Friday, December 4, 2009

MAJLIS KAHWIN DI MUAR

SALAM...

PADA 4/10 / 2009 SAYA TELAH MENGHADIRI SATU MAJLIS PERKAHWINAN KELUARGA ANGKAT KAT MUAR.SEBELUM ITU KAMI BERTOLAK KE MUAR JAM 6.30 PTG DARI TEMERLOH DAN SAMPAI KAT SANA KIRA - KIRA JAM 10.00 MLM. ADIK IPAR TELAH MENUNGGU KAT SANA DAH TELAHPUN MENEMPAH HOTEL BAJET , BELIAU DARI KUANTAN. PADA KEESOKANNYA PERGI KE RUMAH PENGANTIN KAT JALAN BAKRI MUAR. BERIKUT GAMBAR YANG SEMPAT DI RAKAM...




























Tuesday, December 1, 2009

Majlis KORBAN 09

SALAM.. PADA RAYA HAJI KEDUA SAYA SEMPAT MENGHADIRI MAJLIS KORBAN KAT KAMPUNG SAYA KAT BERHALA GANTANG ... MAJLIS TERSEBUT DIADAKAN DI RUMAH MAK SEDARA SAYA YANG BERHAMPIRAN DENGAN SEKOLAH MENENGAH AL- WOSTO... MAJLIS TERSEBUT BERMULA SEAWAL 8.00 PAGI ( JAMUAN ) DAN BERAKHIR PADA PUKUL 1.00 PETANG... SEBANYAK EMPAT EKOR LEMBU BERJAYA DI KORBANKAN....















Main muzik pakai kasut roda

Cuba tengok ye...




video

Monday, November 30, 2009

Wednesday, November 18, 2009

AWAS MUSIM CUTI SEKOLAH

Ketika orang dewasa atau ibu-bapa leka dan sibuk dengan program musim cuti seperti aktiviti membeli-belah, berkelah ataupun bersantai di rumah, barangkali 'bahaya' senantiasa mengintai kanak-kanak di mana-mana sehingga menyebabkan kehilangan ataupun berlakunya penculikan.

Masih ingatkah lagi wajah comel, Nurin Jazlin Jazimin dan Sharlinie Mohd Nashar yang mana kisah mereka begitu menyayat hati seluruh rakyat Malaysia?

Sepintas lalu, kami sekali lagi berhasrat mengajak ibu bapa dan semua pihak pelbagai lapisan masyarakat untuk mengetahui serba ringkas langkah-langkah 'Standard Operation Prosedure' (SOP) supaya kejadian buruk dapat dibendung seterusnya mangsa penculikan dapat dikesan dalam jangka masa terdekat sekaligus menyelamatkan nyawa mereka.

Berikut adalah antara tips dan langkah-langkah pencarian segera mangsa culik:-

Pada 45 minit pertama kehilangan kanak-kanak

1. Buat laporan awal dan menghubungi balai polis berdekatan, bilik gerakan daerah
2.Laporan segera supaya dapat dimaklumkan kepada kereta peronda dan polis bertugas
3. Walaupun laporan lazimnya dibuat selepas 24 jam kehilangan tetapi bukan satu kesalahan buat laporan awal
4. Maklum kepada jiran sebelah,terdekat, ketua kampung atau blok
5. Buat persempadanan pencarian segera dalam sekitar dua kilometer
6. Nyatakan nama, pakaian terakhir yang dipakai, perawakan dan ketinggian kanak-kanak
7. Hubungi segera talian NUR 15999 kerana hebahannya akan lebih drastik
8. Edar gambar kanak-kanak tersebut sekitar lima ke 10 kilometer daripada rumah keluarga mangsa
9. Edar gambar ke stesyen minyak, kedai serbaneka, rumah tumpangan, hotel, kedai makan khususnya kedai makanan segera.
10. Andaikan, untuk tutup mulut atau hentikan tangisan kanak-kanak, penjenayah akan membelikan makanan
11.Tampalkan juga di syarikat penghantaran makanan segera sebab kemungkinan penjenayah memesan makanan daripada tempat persembunyian.

Dua jam kemudian

1. Meluaskan lokasi pencarian ke kawasan yang 'di luar jangkaan'
2. Cari tempat yang tidak terlintas difikiran akan menjumpai mangsa.
3. Cari ke kawasan semak belukar, rumah kosong, perkuburan, stesyen bas, teksi dan keretapi.
4. Jangan abaikan tempat seperti bangunan sub-stesyen seperti janakuasa elektrik, kawasan tangki air walaupun itu tempat larangan.
5.Ambil kira faktor kecurigaan terhadap kediaman atau rumah yang disyaki ada penghuni tetapi sentiasa ditutup dan tidak menampakkan sebarang aktiviti langsung namun kelihatan sesekali kelibat inidividu keluar masuk.
6.Edarkan Poster ke sebanyak tempat mungkin

Mengenal pasti seseorang itu 'sedang diculik' atau jadi mangsa jenayah

1.Dalam kenderaan persendirian,melihat orang dewasa duduk di belakang bersama dan sedang memegang seorang kanak-kanak dan budak itu dalam raut ketakutan, diam atau pun menangis.
2.Dalam bas atau kenderaan awam, orang dewasa itu sentiasa memegang kejap dan erat kanak-kanak itu
3. Sentiasa menengking dan menyuruh kanak-kanak itu supaya mendiamkan diri
4. Dilihat antara orang dewasa dan kanak-kanak itu tidak mesra seolah-olah tidak ada hubungan kekeluargaan sesama mereka.

Lokasi mudah penculikan

1.Tempat yang wujudnya komunikasi atau interaksi dengan mangsa seperti taman permaianan, pusat beli-belah, kunjungan pasar malam.
2.Tempat yang tiada pengawasan ibu bapa
3.Cybercafe dan tempat ibadah seperti masjid dan kuil juga tidak terkecuali daripada menjadi antara lokasi mudah untuk penculikan

Elakkan memberi wang ganjaran dan guna khidmat bomoh

1.Beri ganjaran selepas mangsa atau kanak-kanak itu ditemui bukannya sebelum itu.
2. Penjenayah yang pertama kali menculik, akan membuat dia lebih tertekan kerana merasakan ramai orang memburunya
3. Hasilnya penjenayah akan terus 'menyimpan' atau melepaskan mangsa.
4. Penjenayah mengambil tindakan yang tidak diingini
5. Bagi penjenayah yang berpengalaman, ganjaran ini semakin mengundang bahaya kepada mangsa.
6. Jangan para bomoh, paranormal atau dukun memberi harapan palsu kepada keluarga mangsa dengan memberi jaminan bahawa mereka boleh menemui kanak-kanak tersebut.
7.Ikhtiar cara yang diredhai oleh Allah SWT

Monday, November 9, 2009

KELUARGA JAYA

Salam... Nie saya nak cerita pasal keluarga jaya ... Perjumpaan nie biasanya berlaku ... pada hari raya .. Tahun nie raya ketiga Tujuan Keluarga Jaya nie ditubuhkan yang pertamanya adalah untuk mengeratkan silaturrahim. Yang keduanya mengumpul dana untuk memajukan tanah - tanah ahli yang terbiar. Saya mula masuk keluarga jaya nie adalah hampir tujuh tahun. Setakat nie dana yang terkumpul ... mencecah puluhan ribu ringgit. Keuntungan diberi mengikut jumlah wang yang ada pada setiap ahli... ok itu saja...








Sunday, October 11, 2009

Raye.... 2009

Sebagaimana seperti tahun – tahun lepas … saya biasanya sembahyang raya kat Kampung asal saya kat KG BERHALA GANTANG.. bersama keluarga dan sanak saudara … Aktviti pertama biasa di lakukan ialah selepas Sembahyang raya kat masjid ialah menziarahi kubur ahli keluarga yang telah lama meninggal dunia . Macam biasalah ayah yang jadi tekong bawak tahlil. Selepas selesai gi rumah mok de kat Tanjong Beroga ( Sebelah sekolah Al-Wosto ). Rumah kedua pulak rumah wan tam , Rumah ketiga rumah wan ngah ( Emak susuan Ayah ). Rumah keempat pula Rumah mak kelau ( Duduk rumah pesaka atuk & wan ) . Rumah nie lah masa saya kecik – kecik dulu saya duduk ketika balik kg. Pastu rumah kelima Rumah wan cik . Lepas itu gi Chenor rumah wan ( emak sebelah ibu) dan akhir sekali rumah mak lang kat felda Kg Awah.

RAYA KEDUA

Raya kedua pertama sekali rumah mak kat Lubuk Kawah ( Buat open house ) , pas tu gi Rumah Pak Anjang ( sebelah rumah emak ) buat open house juga . Balik beraya ke Bohor Baru … Malam baru balik

RAYA KETIGA

Ade mesyuarat keluarga jaya kat Lubuk Layang. Petang pulak ke Jengka 22 rumah Pak Andak.

RAYA KEEMPAT

Ke ruamah Kak Tik kat kerayong….

RAYA KELIMA

Duduk rumah aje… tunggu anak murid orang rumah nak beraya.

RAYA KETUJUH

Ke kg Guai …. & Bukit Mendi … 10.00 malam baru sampai kat rumah…





































Tuesday, September 8, 2009

LUASNYA NERAKA......

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya...'

Lalu nabi s.a.w.. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w..: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail:
'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah..

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku..

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua' lam.


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Dari Abdullah bin 'Amr R.A,

Rasulullah S.A.W bersabda:' Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..

SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka
itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.'

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.

Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. ' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' Surah Al-Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama ..