Tuesday, June 30, 2009

JALAN - JALAN KE CAMERON HIGHLAND

SALAM

Sekali lagi saya nak bercerita tentang jalan - jalan makan angin kali ini ke Cameron Highland pulok.
Ini semua datang dari planning orang rumah. Sekolah dia nak buat lawatan ke Camaeron Highland.
Jadi dia bersetuju mengikuti rombongan tersebut tapi tak naik bas , sebaliknya ikut kenderaan sendiri bersama dengan dua rakan yang lain..... Cuma penginapan kami sama ngan pelajar tersebut di DAHLIA VILLA.

Hari yang dijanjikan telah tiba iaitu 20 jun 2009 seminggu lps bukak sekolah. Kami berkumpul di stesen minyak petronas simpang songsang. Bertolak dari stesen minyak tersebut pada jam 6.50 pagi. Perjalanan mungkin mengambil masa hampir 6 jam. Singgah sat kat Masjid Kerambit untuk sarapan pagi, selepas selesai sarapan pagi meneruskan perjalanan menuju gua musang. Kami ikut Gua Musang menuju ke Cameron Highland. Perjalanan sangat mencabar kerana melalui kawasan tanah tinggi . Gear
selalu digunakan gear 3 atau 2. 12.00 tengahari baru sampai ke Cameron Highland . Saya set km hampir 330 km perjalanan kami dari Temerloh ikut Gua Musang ke Cameron Highland. Check in kat Dahlia Villa. Rehat sekejap ... kelebihan villa nie kita boleh masak .. dapur disediakan. Jadi peralatan memasak sudah kami bawa dari rumah lagi termasuk beras , lauk dan sebagainya. Slps rehat dan makan tengahari , sebelah petangnya pergi melawat taman pertanian Mardi. Slps tu gi pasar malamnya kat Berinchang. Banyak barang yg dijual terutama sekali sayur-sayuran dan juga buah trade mark Cameron Highland iaitu Buah Strawberry apa lagi. Nak jadi cerita tengah - tengah syok membeli belah , kereta pulok kena saman pasal parking betul - betul depan balai polis . Chargenya menghalang lalu lintas... aduh nasib baik kena Rm 30 je bukannya RM 300. Pada sebelah malamnya orang rumah masak sayur-sayuran yang dibeli., sambil mengukus jagung mutiara diaorang panggil. Keadaan kat sana sungguh sejuk sehinggakan dalam bilik x de satu pun kipas angin ataupun a/cond. Besoknya pula pergi lagi berjalan-jalan sehingga pukul 12.00 tengahari. 12.30 tengahari bertolak pulang melalui jalan Tapah pulak... Sampai kat Tapah rehat solat dan makan tengahari. 3.00 petang gerak semula , dalam perjalanan pulang kereta member alami kerosakan ... tayar dia buncit x stabil bila jalan.. kena tukar tayar spare mula- mula ingatkan tayar depan yang rosak rupa-rupanya tayar belakang yang rosak. Jadi 2 kali keje lah nampaknya. Kami selamat sampai ke Temerloh kira-kira jam 7.30 malam bersama kenangan yang indah yang tak dilupakan sampai bila-bila....!!!!!

1 comment:

1. ari tuh sy sempat pegi sana gak.
    memang best sangat pegi sana....
    jok tengok gambar yang sempat sy ambil dkt CH..