Saturday, August 22, 2009

Nostalgia....Mendaki Gunung Kinabalu 2000

Salam…

Walaupun benda nie dah berlaku hampir 10 tahun namun masih segar lagi ingatan ini. Biarlah menjadi kenangan indah bersama rakan – rakan saya … yang pasti saya tak tau di mana mereka sekarang.. harap – harap rakan – rakan yang terlibat dalam ekspidisi mendaki gunung Kinabalu yang terbaca blog nie mungkin akan tersenyum… zaim , wak , afenddi , jesri , sobri , said , dan sorang lagi tak ingat dah nama dia ( harap maaf ye ) and mat yie…

Peristiwa nie berlaku pada 4 , 5 dan 6 Ogos 2000. Perjalanan dari Pekan Bongawan Sabah ke Taman Gunung Kinabalu ambik masa hampir 3 jam la jugak baru sampai kat sana . Masa sampai kat sana hari dah nak malam. Menginap di sana dengan makan malam masak sendiri . Sebelum makan perkakasan masak yang disediakan harus disamak dahulu pasal tak tau manusia amacam mana yang menggunakan peralatan tersebut. Bermalam di sana rasanya duk dalam peti ais…

Keesokan harinya 5 hb … buat persiapan untuk mendaki gunung bawak beg kecik je.. bermula seawal 8.30 pagi kami bertolak dan sampai tempat persinggahan dipanggil tak silap saya Raban Rata dan Gunting Lagandan kira – kira pukul 12.30 tengahari . Makan kat restoran sana tapi harganya ya Allah mahalnya tak terkira… itu jelah pilihan yang ada.. Bermalam di atas sana sekejap sebelum mendaki ke puncak seawal jam 2.30 pagi …

Pada jam 2. 30 pagi 6 hb oops lupa nak cerita kawan kami namanya affendi tak dapat meneruskan pendakian atas sebab – sebab tertentu. Jadi dia tunggu kami kat bawah la nampaknya. Begitu juga wak .. tapi dia sampai kat Raban Rata . Mendaki waktu gelap nie amat memeritkan tak nampak satu pun hanya berpandukan cahaya lampu suluh saja… Tiba – tiba badan saya merasa goyang macam nak pitam … nasib kawan – kawan membantu. Kami berehat kejap sambil makan coklat dan juga air … barulah badan nie berasa tak pitam lagi dan boleh meneruskan pendakian… kami sempat bersolat subuh… dan melihat keindahan ciptaan Allah Taala dari Gunung Kinabalu… sebelum turun semula ke bawah.. Turun kebawah nie juga amat memeritkan pasal banyak guna lutut …rasa nak kejang pun ada… Namun Alhamdulillah semua nya selamat sampai ke bawah dan dapat pulang bersama kenangan yang tak dapat dilupakan…





sedang menunggu makan malam




bergambar dulu sebelum mendaki




berehat dulu sebelum memulakan lagi pendakian



bersama 'said'






bersama 'zaim'



bersama ' jisri '

















sijil yang telah diperolehi



No comments:

Post a Comment

Post a Comment