Saturday, May 22, 2010

Bolehkah Tidur Lewat ?

Assalamualaikum,

Masalah tidur.Ramai yang dah jaga gaya pemakanan, dah jaga waktu bersukan namun ramai lagi yang tertinggal satu lagi gaya hidup atau sunnah yang perlu dijaga. Tidur awal sangat penting. Sebenarnya umum mengetahui manusia yang berjaya tidurnya cukup-cukup 5 jam sahaja, namun mana lebih betul, tidur cukup atau tidur awal.?
Assajdah: 16. “Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya[1193] dan mereka selalu berdoa kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan harap, serta mereka menafkahkan apa apa rezki yang Kami berikan”
Adz Dzaariyaat 17. “Di dunia mereka sedikit sekali tidur diwaktu malam.”

Benar kurang tidur kerana solat malam memang ciri mukmin, namun kurang tidur bukan bermakna tidak cukup tidur, mengikut sunnah nabi, gaya hidup yang sebenarnya ialah tidur awal, kemudian bangun solat qiamullail, namun org kita, tidur lewat, kemudian solat qiamullail. Lebih teruk jika tidur lewat sebab menonton tv, kerja lebih masa, merawat orang, atau main bola, badminton dan sebagainya aktiviti yang berbentuk fizikal. Sebenarnya waktu malam, ialah waktu untuk istirehat,
AlFurqan :47. “Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha.”

waktu dalam istilah peredaran tenaga hayat tubuh, 10-12 malam, perjalanan tenaga beredar ke pundi hempedu, pasangan untuk hati waktunya pula ialah 12-3 malam. Hati, organ pembersih, terutama darah, pemusnah toksid dalam badan.

Jika sehari kita tidur lewat, perjalanan hati sudah terganggu, bayangkan jika sudah lama tidur lewat, 1 tahun atau 2 tahun, boleh jadi 7-8 tahun, kemungkinan besar, hati kita sudah teruk, retak menanti belah. Badan kita dah asyik lenguh, angin dah banyak, sendi dok asyik krem, kepala pening, mudah panas hati atau panas baran. Ramai yang pi berurut, tapi waktu peluang untuk berubat ialah malam, berurut sampai pukul satu. Balik rumah tidur pukul dua malam. Lega tetapi masalah waktu rehat organ hati telah diambil. Lega nya sekejap je, esok lusa atau minggu depan lenguh balik. Gaya hidup tak berubah.

sakit yang sebenarnya dah lama kutip tetapi berubat sekali nak pulih terus. Kemudian ditambah pula dengan pemakanan berlemak-lemak, berajinomoto, mula kata jin masuk badan.
Namun boleh jadi juga jin memang masuk, dia pi cari kawasan lemah, hati dah nak k.o, banyak la peluang. Sementelah masalah payah nak tidur atau al araq memang satu dari ciri gangguan jin. Hati ni ‘menteri organ’. Segala baki pembuangan yang tak boleh nak cuci dihantar pula ke buah pinggang, bangun pagi pinggang rasa lenguh.

Atas sebab tertentu juga sebab diatas, saya memang tidak membuat rawatan pada waktu malam, melainkan emergency sangat. Begitu juga saya ingin memberi peringatan kepada sahabat-sahabat saya supaya melakukan perkara yang sama.

wassalam.

Sumber : Akrineputri Bera

1 comment:

  1. salam Zam..
    INFO MENARIK..
    tidur memang penting
    layan lappy dan blog jangan
    sampai tak bangun subuh sudah
    he he..kena pulak malam minggu
    ramai yang rugi terlepas subuh
    hari ahad..nauzubillah

    ReplyDelete