Friday, July 2, 2010

Pemulihan Lubang Ozon

Earth's protective ozone layer and hole. (Photo by Newsmakers)

Salam.. Harap boleh faham ye artikel nie kawe guna transalate google.....

Sedangkan lubang di lapisan ozon pelindung Bumi perlahan-lahan penyembuhan, pemulihan
yang mungkin sisi negatifnya, para saintis berkata: Perubahan iklim boleh menukar pola angin dan menghantar ozon dari tinggi di atmosfera ke permukaan, dimana merupakan komponen utama kabut asap .

Penemuan lubang pada lapisan ozon di atas Antartika diumumkan oleh sebuah pasukan saintis Inggeris pada tahun 1985. Penyebab lubang ozon ini disebabkan-depleting bahan kimia seperti chlorofluorocarbons (CFC), yang terutama digunakan dalam pendinginan unit dan propellants. Ketika CFC mencapai lapisan ozon, mereka membebaskan atom klorin yang membelah ozon dan mengupas lapisan-lapisan tabir surya alami Bumi.

Simulasi hidup tanpa lapisan ozon, yang terletak di stratosfir bumi, tidak cantik. Stratosfera (lapisan kedua dari atmosfera bumi, tepat di atas satu di mana kita tinggal, Troposfera) mengandungi 90 peratus ozon Bumi pada ketinggian antara 6 dan 31 batu (9.6 dan 50 kilometer) di atas kami, di mana perangkap yang paling berbahaya ultraviolet matahari (UV) sinar sebelum mereka dapat mencapai permukaan bumi.

Tanpa perisai ini, kita akan terbakar matahari dalam masa 5 minit pendedahan, menurut NASA Earth Observatory.

Lubang ozon Antartika adalah sekilas kehidupan nyata yang paling dekat di dunia tanpa perlindungan UV. Sejak penemuannya pada 1980-an, telah tersebar di bahagian Australia, New Zealand, Chile dan Afrika Selatan di mana ancaman kanser kulit, katarak, dan kerosakan telah menyuarakan keprihatinan.

Mayor usaha telah bermula untuk mempercepatkan pemulihan lubang ozon, termasuk Protokol Montreal tahun 1987 dan pentahapan dari CFC. Meskipun demikian, sebuah kajian oleh Guang Zeng dan rakan-rakannya dari New Zealand Nasional Institut Air dan Atmosfera Penyelidikan menunjukkan bahawa pemulihan itu, dalam konser dengan perubahan iklim, boleh merugikan serta baik.

Penelitian yang terperinci dalam edisi Mei Geophysical Research Letters, mendedahkan bahawa variasi dalam sirkulasi atmosfera akibat perubahan iklim akan menyebabkan kenaikan 43 peratus dalam pertukaran gas antara Stratosfera dan Troposfera, lapisan hawa Bumi pada permukaan dan kita bekalan udara. Karena semakin banyak diisi kembali ozon di stratosfera juga akan mempunyai kesempatan lebih banyak untuk meresap ke dalam udara yang kita hirup.

ozon Beberapa saat ini ada di Troposfera, walaupun sebahagian besar sebagai asap dari pembebasan kereta dan polutan lain. Hal ini dapat membahayakan sistem pernafasan manusia dan persekitaran.

Jika kadar karbon dioksida di atmosfera meningkat seperti yang diharapkan dari pembebasan berterusan, kata Zeng lapisan ozon akan mendinginkan diri, mengaburkan batas suhu yang memisahkan dari Troposfera. Dalam abad berikutnya, ozon lebih banyak daripada sebelum ini gelombang ke udara kami, komputer model kajian nya memprediksi.

Zeng berharap bahawa kajian masa depan kesan perubahan cuaca akan menjelaskan komposisi atmosfera baik Stratosfera dan Troposfera, serta gerakan ozon antara kedua-dua, melukis gambar, lebih baik yang lebih tepat tentang masa depan lingkungan bumi.



2 comments:

  1. Salam bertandang
    lepas solat jumaat
    moga anda di berkati
    Jumaat Al-Mubarak..
    sesamalah kita
    menjaga bumi kita yang
    semakin tua..

    ReplyDelete
  2. bersama memelihara anugerah pinjaman tuhan.

    ReplyDelete