Wednesday, December 1, 2010

GODZILLA !!!!!

Isnin, 29 Nov 2010 10:19 PST
penangkap ikan paus Jepun untuk menghadapi musuh baru dalam 'Godzilla'
Oleh: Thomas Pete, GrindTV.com
Kumpulan binatang-hak kontroversi bersiap-siap untuk memulakan kempen gangguan tahunan terhadap penangkap ikan paus Jepun telah meningkatkan usaha musim ini dengan mendaftar bantuan dari ... Godzilla.

Pencegat kapal cepat dan menyenangkan tampak telah moniker yang Gojira, dinamakan rakasa ganas dalam filem legenda Jepun, yang dalam bahasa Inggeris bererti Godzilla.

Kapal 115-kaki dilancarkan oleh Sea Shepherd Conservation Society pada hari Isnin di Fremantle, Australia, dan telah bergabung dengan kapal yang lebih besar, Steve Irwin dan Bob Barker, di Hobart. Pada pertengahan minggu ketiga akan memulakan perjalanan mereka ke perairan Antartika, di mana krew mereka akan menunggu kedatangan armada penangkapan ikan paus Jepun.

Jepun juga bermaksud perniagaan. Kapal-kapal penangkapan ikan paus akan membawa ahli bersenjata dari Japan Coast Guard untuk mengelakkan sabotaj oleh para aktivis, menurut Times Jepun.

[Rewind: Paus meremukkan perahu]

Konfrontasi ini bermusim di Lautan Selatan remote control telah menjadi semakin tegang, dengan sesekali pertembungan menggariskan bahaya dan sifat kontroversi dari beberapa kaedah yang digunakan oleh Sea Shepherd, yang telah dikritik kerana membahayakan hidup manusia dalam usahanya untuk menyelamatkan paus Minke, yang bukan merupakan spesies terancam punah.

Musim lalu Sea Shepherd bergegas kapal pencegat nya, Gil Ady, selepas mendakwa itu telah dibentur dan diperbaiki lagi rosak oleh kapal penangkapan ikan paus. New Zealand penyelidik mendapati baik kru telah bersalah.

Jepun setiap tahun target sekitar 900 paus - kebanyakan minkes tetapi juga beberapa paus fin langka - selama musim tiga-bulan yang umumnya bermula pada awal Disember.

Jepun mendapat sekitar larangan Suruhanjaya Antarabangsa Ikan Paus lama terhadap perburuan ikan paus komersial dengan menggunakan "kajian" celah dan pendesainan memburu - yang dianggap sebagai sebahagian penting dari budaya Jepun dan tradisi - misi saintifik

No comments:

Post a Comment