***INI ADALAH PENDAPAT PERIBADI SAHAJA.
Semalam saya terbaca sebuah komen seseorang yang mempunyai latar
belakang sebagai pendidik. Beliau memberi sedikit komen negatif terhadap
insan yang bergelar GURU.
Saya rasa sangat tersentuh hati setelah membaca luahan GURU-guru lain di
Facebook sebaik saja sebahagian artikel tersebut dimuatnaik oleh
individu yang juga terasa hati dengan komen beliau itu.
Ingin saya berkongsi sedikit tugas GURU selain menjadi pendidik :
tugas-tugas yang sebenarnya tidak termaktub dalam mana-mana dasar
kerajaan tetapi atas dasar EHSAN seorang insan yang bergelar GURU yang
sangat DEDIKASI dan juga atas dasar SAYA YANG MENURUT PERINTAH.
1. Menjadi IBU BAPA kedua
Seperti yang kita tahu...anak-anak yang suci murni diserahkan bulat-bulat selama setengah hari di Sekolah
Rendah / Menengah dan setengah hari lagi di Sekolah Agama. Tetapi, kadang-kala nak tegur kesalahan
anak-anak ini amat sukar sekali. Maklumlah, nak jeling pun dah kena surat amaran dari pihak
TERTINGGI atau pun IBU BAPA mereka sendiri.
PERSOALANNYA: Salah GURU jugakah kalau anak-anak ini 'kurang' menjadi?
2. Menjadi KERANI di sekolah
Sudah terlalu lama kami dibebani dengan kerja-kerja pengkeranian sedangkan semasa kami dilatih untuk
menjadi pendidik, kami tak pula ambil kursus : SETIAUSAHA. PEMBANTU TADBIR, KERANI
KEWANGAN, dan sebagainya.
PERSOALANNYA : Kalau prestasi pelajar menurun, salah kami jugakah?
3. Menjadi TUKANG KEBUN sekolah
Mungkin ada di antara kami yang minat dengan tumbuh-tumbuhan, tetapi itu tak bermakna kami ingin
diberi tugas sebagai PENJAGA TAMAN, PENJAGA TAMAN SAINS dan sebagainya.
PERSOALANNYA: Kami ni dah tak ada kerja lainkah?
4. Semua perkara perlu DIDOKUMENTASIKAN dalam pelbagai jenis fail, perisian dan sebagainya
Pada pendapat peribadi saya : kejayaan pelajar itu terletak pada usaha bersama GURU + PELAJAR +
IBU BAPA. Tapi kalau cikgu ni sibuk mengisi fail yang terlalu banyak dan menyusahkan, bila masanya
mereka nak menumpukan sepenuh perhatian terhadap persediaan pengajaran dan pembelajaran?
Maklumlah...fail terlalu banyak nak dilengkapkan. Kalau tak lengkap, bising pula orang tertentu yang ingin
mendapat nama.
PERSOALANNYA : Bila masa nak jadi pendidik sejati?
5. Ada guru yang terpaksa menjadi guru SUBJEK LAIN.
Saya adalah graduan TESL. Selain daripada BI, saya pernah mengajar BM selama 1 tahun, Sejarah
selama 2 tahun, PJK selama 6 bulan, Sivik selama 1 tahun, Pend. Moral selama 2 Tahun...dan saya pasti
ramai lagi senasib dengan saya tetapi apabila diajukan soalan : Dah tak cukup guru, nak buat macam
mana?
PERSOALANNYA: Kami ni hanya belajar bidang tertentu, tetapi disuruh mengajar bidang lain...jika
prestasi pelajar menurun, salah kami juga kah?
6. Hujung minggu dihabiskan di SEKOLAH
Dengan LADAP nya...dengan mesyuarat nya, dengan program yang macam-macam nya : atas dasar
menaik taraf profesion GURU. Tetapi : masa GURU tersebut dengan keluarga terhad sangat sampai anak-
anak pun naik bosan dengan aktiviti GURU a.k.a ibu bapa mereka apabila boleh dikatakan setiap hujung
minggu ada saja aktiviti di sekolah.
Kalau sekolah tu tengah mengejar nama / sekolah berprestasi tinggi lagi lah...bermalam di sekolah lah
jawabnya...
PERSOALANNYA: Pihak berkenaan perasan atau tidak bahawasanya GURU tersebut adalah IBU /
BAPA seseorang, SUAMI / ISTERI seseorang dan ANAK seseorang? Adakah
dengan bergelar GURU...mereka boleh diarahkan sesuka hati tanpa melihat pro dan
kontra nya?
Saya mula mengajar di sekolah : 2003 dan kini sudah 2013 ... ada
perbezaan dengan sistem? Saya belum merasainya ketika di sekolah. Sebab
itu saya berusaha untuk keluar dari zon sekolah dan mencuba nasib di
Bahagian Matrikulasi. Walaupun bekerja mengikut waktu pejabat, tapi saya
BAHAGIA kerana :
Sejak APRIL 2011 Saya bukan lagi :
1. Guru rumah sukan
2. Guru kelab / unit beruniform
3. Guru Pusat Sumber
4. Guru kelas
5. Guru PJK
6. Guru Koperasi
7. Guru Pend. Moral, Sivik
8. Guru BM
***pengalaman : 2003 - 2011
Saya merupakan PENSYARAH (tetap GURU) BAHASA INGGERIS sepenuh masa yang
boleh mengajar dan mengaplikasikan setiap ilmu yang saya belajar di UPM
(1998-2000 : Matrik) (2000-2003 : TESL). Walaupun ada jawatan lain,
tetapi Pengajaran dan Pembelajaran tetap NO. 1 di Matriks.
HARAPAN SAYA : Alangkah bagusnya kalau Pengajaran dan Pembelajaran
diutamakan di sekolah-sekolah dan infrastruktur sekolah ditambah /
dipulihkan dengan harapan GENERASI AKAN DATANG menjadi PEMANGKIN NEGARA
yang BERKUALITI : dari segi PENDIDIKAN dan SAHSIAH mereka.
Saya sentiasa berdoa untuk semua RAKAN GURU yang lain agar mereka diberi
KEKUATAN dan KETABAHAN menjalani hidup sebagai WARGA PENDIDIK yang
sering dipersalahkan jika ada sedikit isu yang boleh diselesaikan dengan
BIJAKSANA oleh golongan yang mempunyai kuasa untuk membuat PERUBAHAN.
***Mulakan niat menjadi GURU dengan LILLAHI TA'ALA : dan kita semua akan
mendapat rahmat daripada Pencipta kita yang Maha Mengetahui dan Maha
Penyayang. InsyaAllah...
Nota: Saya tidak berniat menyinggung mana-mana pihak. Seribu kemaafan dari saya.
No comments:
Post a Comment